Öko tevékenységeink
Öko tevékenységeink
Az ökológiai tudatosság és fenntarthatóság egyre növekvő fontossággal bír a világ minden táján. A DSZC Dunaferr Technikum és Szakképző Iskola kiemelt szerepet játszik abban, hogy a tanulóink már korán megismerjék és gyakorolják ezeket az értékeket. Az iskolai öko tevékenységek és programok olyan kezdeményezések, amelyek segítségével a diákok megismerhetik a környezetvédelem fontosságát, és gyakorlati módon is részt vehetnek a fenntarthatóságot elősegítő tevékenységekben.
Az iskolánk évek óta folytatott öko tevékenységei tehát nem csupán az iskola falain belül hoznak pozitív változásokat, hanem a diákok életére és a környező közösségre is hosszú távú hatással vannak, elősegítve ezzel a fenntartható jövő felé vezető utat.
Iskolánk a 2023/2024-es tanévben pályázatot nyújtott be az Ökoiskola cím elnyerése érdekében a 2024/2025-ös tanévre.
A pályázatunk célja, hogy intézményünk tovább erősítse elkötelezettségét a fenntarthatóság és környezetvédelem iránt, és új lendületet adjon az ezen a területen tett erőfeszítéseinknek. Az iskolai közösségünk aktív részvétele és az intézmény vezetőségének elkötelezettsége lehetővé teszi számunkra, hogy valódi változást érjünk el a környezetünk védelme és a fenntarthatósága terén. Úgy gondoljuk, hogy az Ökoiskola pályázat benyújtása az egyik legfontosabb lépés ahhoz, hogy az iskolánk elkötelezett legyen a környezetvédelem és fenntarthatóság iránt.
Ökoiskola lettünk
A környezettudatos nevelés elmélyítése fontos iskolánk számára. Éppen ezért pályáztunk az Ökoiskola címre. Az “akadályt” sikerrel vettük, így egy hosszú évek óta tartó álmunk valósult meg.
A pályázat megírásában oroszlánrészt vállalt Nagy Krisztina, Pernyei Réka, Meksz Dóra és Sebestyénné Vas Ágnes.
Az alábbiakban felsoroljuk, hogy az iskolánk évek óta hogyan járul hozzá a folytatott öko tevékenységeink és a környezettudatosság fejlesztéséhez és a fenntartható életmódra való neveléshez.
Környezetvédelmi hét (2024. április 22-26.)
Iskolánkban – már hagyományos módon – az idén is (2024. április 22-26) megtartottuk a Fenntarthatósági hetet. Felhívtuk a figyelmet a környezetvédelem fontosságára, számos izgalmas és inspiráló esemény zajlott, amelyekről itt szeretnénk röviden beszámolni:
Már hetekkel a környezetvédelmi hét előtt megjelentek az információs plakátot a folyosókon. A fő témánk ebben a tanévben a komposztálás volt.
Az Apáczai Telephelyen minden osztályból legalább egy tanulócsoport részt vett egy 20 perces kiselőadáson, ahol a komposztálás legfontosabb előnyeivel és szabályaival ismerkedtek meg. Az előadás interaktív volt, ahol a tanulók nemcsak kérdésekre válaszoltak vagy információt kerestek az interneten, de a komposztnak való válogatásában, aprításában, a készülő komposzt locsolásában, keverésében is részt vehettek, végül pedig kártyák segítségével ismételték át a tanultakat.
A komposztálás téma még két formában bukkant fel. Minden tanulónak lehetősége volt egy teszt kitöltésére, végül pedig az osztályok mérhették össze tudásukat. Az osztályok közötti vetélkedő arról tanúskodott, hogy a legfontosabb információk, vagyis, hogy a komposztálás hatására csökken a globális felmelegedést fokozó metánkibocsátás, valamint, hogy a műtrágyák használatának kiváltásával mérsékelhető a mezőgazdaság környezeti terhelése, a tesztben elért pontszámok alapján eljutott a tanulókhoz. A tesztet a Központi Épületben 13B, az Apáczai Telephelyen a 3/11e osztály nyerte. Ők maximális pontszámot értek el. A komposztot a tanulókkal a kerteben hasznosítottuk, ahol a frissen kiültetett paradicsompalánták alá került. A palántákat az iskolaév végéig az iskola tanulói öntözik. Köszönjük a munkát nekik is, valamint Nagy Krisztina, Meksz Dóra és Sebestyénné Vas Ágnes kollégáknak is.
A környezetvédelmi hét témái a tanórákon is előkerültek. Sebők Attila tanár úr fizika óráin többek között a hidrogénnel, mint üzemanyaggal és a jövő vonatjaival foglalkoztak a tanulók, Horváthné Orbán Katalin tanárnővel kötelező komplex természettudományon a papírbútorok, a reciklálás, ökotérképezés témakörtét dolgozták fel.
Nagy Krisztina tanárnővel digitális kultúra órákon diákjaink lelkesen vetették bele magukat a Föld napja témájába, különleges plakátokat és rajzokat alkotva. Ezek a kreatív alkotások nemcsak szemléltették a diákok tudatosságát és elkötelezettségét a környezetvédelem iránt, hanem inspirációt nyújtottak számukra, hogy még aktívabban részt vegyenek a fenntarthatósági törekvésekben.
Nyelvórákon a tanulók többek között online feladatokat oldottak meg a komposztálással kapcsolatban Paksi Erika és Meksz Dóra tanárnők óráin, környezetvédelmi projekt keretei között dolgozták fel a témát Parrag-Fodor Edit tanárnővel, a környezetvédelmi problémákról vitatkoztak Bihari Károlyné tanárnővel, veszélyeztetett fajokról szóló dokumentumfilmet néztek Kelemen Adrienne tanárnővel és számos játékos szókincsfejlesztő feladatot oldottak meg Orosz Kinga tanárnő óráin.
Ezen kívül egész április hónapban volt lehetőség használ elemek és használt olaj gyűjtésére, a PET palackokat pedig egész hónapban szelektíven gyűjtöttük.
A tanulók rajzai
Téma: a Föld napja
1. ábra: Mészáros Melissza Laura 9K
2. ábra: Csákvári Eleonóra 10K
3. ábra: Ecsődi Kálmán 9K
4. ábra: Frühvald Kitti 9K
5. ábra: Horváth Kíra 10K
6. ábra: Jankovics Nimród 9E
7. ábra: Kása Lilla Zsófia 11K
8. ábra: Szennai Márk 9K
9. ábra: Tanács Vivien 10K
10. ábra: Végh Villő 11K
11. ábra: Dániel Virág 11K
12. ábra: Garai Sára 11K
Az állatvédelem fontossága
Az eseménysorozatunk során kiemelt figyelmet fordítottunk a gondos állattartás fontosságára is. Ehhez egy állatvédőt hívtunk meg (Szepessy Lócsy Angéla – Törpi Bölcsi Állatmentő Szolgálat) , aki egy inspiráló előadást tartott diákjainknak. Az előadás során bemutatott egy különleges esetet is: egy lebénult kutyát, aki annak ellenére, hogy mozgásában korlátozott volt, életvidáman és boldogan élte mindennapjait. A kutyusnak kiskocsija volt, ami lehetővé tette számára, hogy aktívan részt vegyen a mindennapi tevékenységekben. Ez a megható példa rávilágított arra, hogy minden állatnak joga van a szeretetre és a törődésre, és hogy még a kihívásokkal küzdő kis kedvencek is teljes életet élhetnek, ha megfelelő támogatást és gondoskodást kapnak. Az előadás és a kiskutya megható története felkavarta a diákokban az érzelmeket, és emlékeztette őket az állatok iránti felelősségükről és empátiájuk fontosságáról.
A 11K tanulói Nagy Krisztina tanárnő vezetésével elkészítették a Dunaferres Diákok kis kedvenceinek tablóját.
Pernyei Réka tanárnő vezetésével a központi épület tanulói is elkészítették a kis kedvencek tablót.
Madarak és Fák Világnapja (2013)
A Madarak és fák világnapja esemény programfelhívó plakátja
- Diavetítés Dunaújváros és környéke madárvilágáról
- Rejtvény és memóriajáték (német és angol nyelvórákra)
- Teszt városunk környékének élővilágáról (biológia órákra)
- Kiállítás diákjaink rajzaiból
- „Madárdalos” szünetek
Palackzsugorítás az iskolában
Az iskolai palackzsugorítás egy kiváló példa arra, hogyan lehet gyakorlati tevékenységeken keresztül oktatni a környezettudatosságot és a fenntarthatóságot. Ez a folyamat nem csak arra szolgál, hogy csökkentsük a hulladék mennyiségét, hanem lehetőséget teremt a diákoknak arra is, hogy jobban megértsék az újrahasznosítás fontosságát és gyakorlatban is megtapasztalják, hogyan lehet kreatívan újrahasznosítani a hulladékot.
Suli-PET program
Iskolánk részt vett a Budafilter 94 Kft. által meghirdetett Suli-PET programban. Két éven keresztül (2013-2015) a tanulóink rendszeresen zsugorítottak PET palackokat. A tanulók saját zsugorító készüléket kaptak. Az összezsugorított palackok elszállítását a cég vállalta - a mezőfalvi telephelyre.
Szemétszedés
Iskolánk több éven keresztül részt vett az Európai Mobilitási héten szervezett, a „Tiszta utcák, tiszta terek” akcióban. Azóta is igyekszünk minden osztályt bevonni az iskola környéki szemétszedésbe.
Kertészkedés
Az iskolai kertészkedés egy izgalmas és tanulságos tevékenység, amely számos előnyt kínál a diákoknak. Az iskolai kertek lehetővé teszik a diákok számára, hogy közvetlen tapasztalatokat szerezzenek a növényekkel való foglalkozás során, és megismerjék a természet körülöttünk lévő csodáit. A kertészkedés révén a diákoknak lehetőségük nyílik megérteni az életciklus fogalmát, valamint tanulmányozni a növények növekedését és fejlődését.
Az iskolai kertek segítenek az egészséges életmódra nevelésben is, hiszen a diákok részt vehetnek a friss zöldségek és gyümölcsök termesztésében, így elősegítve az egészséges táplálkozást és az aktív életmódot. Emellett a kertészkedés olyan készségeket fejleszt, mint a felelősségvállalás, az együttműködés és a problémamegoldás, miközben segít a diákoknak kapcsolatot kialakítani a természettel és gondoskodni a környezetről.
Elemgyűjtés
Az iskolai elemgyűjtés olyan kezdeményezés, melynek során a diákok és az iskola közössége összegyűjti és újrahasznosítja az elemeket, ezzel hozzájárulva a környezetvédelemhez és a fenntarthatósághoz. Az elemgyűjtés olyan közös projekt, mely összekovácsolja az iskola közösségét. A diákok, tanárok és szülők együttműködnek a cél érdekében, ez pedig erősítheti az iskola összetartását és közösségi szellemét.
Az elemgyűjtő tárolót olyan központi helyen helyeztük el az iskolában, ahol könnyen hozzáférhető és jól látható mindenki számára.
Műanyag kupakgyűjtés (2021)
Az iskolákban egyre elterjedtebb gyakorlat az iskolai környezeti kezdeményezések részeként a műanyag kupakok gyűjtése. A műanyag kupakok gyűjtése számos előnnyel jár. Először is, ez a tevékenység hozzájárul a hulladék csökkentéséhez és az újrahasznosítás ösztönzéséhez. Másodsorban, az iskolai közösség együttműködésének és részvételének köszönhetően erősíti a közösségi szellemet és a környezettudatosságot.
2020/2021-es tanév
A tanulók összefogása egy kisgyermek gyógyulásáért
Környezetvédelmi hét (2023)
A 2022/2023-as tanévben megszerveztük a környezetvédelmi hetünket. Ez egy rendkívül fontos és inspiráló esemény, amelynek célja, hogy felhívja a figyelmet a fenntarthatóságra és ösztönözze az iskolai közösséget a környezetvédelmi és fenntarthatósági gyakorlatokra. Ez az esemény általában egy héten keresztül tart, és számos különböző tevékenységet foglal magában, amelyek összpontosítanak a fenntartható életmódra, a környezetvédelemre és az újrahasznosításra.
A fenntarthatósági hét keretében szervezett tevékenységek széles skálán mozogtak:
- használt elem és olaj gyűjtése
- környezetvédelmi prezentációk készítése, bemutatása
- környezetvédelmi teszt
- a környezetvédelmi témák feldolgozása a tanórákon
- környezetvédelmi verseny
- kerékpártúra
Tonka Kevin és Oláh Tamás (iskolánk tanulói) a környezetvédelmi vetélkedő plakátjával
Közös főzés a Duna-parton
Minden évben az éves DÖK hét keretében megrendezzük a közösségi főzőeseményt a Duna-parton. Ezáltal is kiemelt figyelmet fordítunk a fenntarthatóságra és a környezettudatosságra. A közös főzés összefonódik az öko tevékenységeinkkel és azokkal az értékekkel, amelyeket fontosnak tartunk a diákok és a közösség számára. Az esemény során hangsúlyozzuk a fenntartható életmód fontosságát, és arra ösztönözzük a tanulókat és az oktatókat egyaránt, hogy olyan ételeket készítsenek, amelyek környezetbarát módon állíthatóak elő. Például ösztönözzük a helyi, szezonális alapanyagok felhasználását, az újrahasznosított vagy környezetbarát csomagolóanyagok használatát, valamint a hulladék minimalizálását.
Egészséges ételek
Az iskolai büfék az egészséges étkezés és az oktatás fontos színterei, ahol a diákoknak lehetőségük van kiegyensúlyozott táplálkozásra és egészséges életmódra való nevelésre. Az utóbbi években egyre nagyobb hangsúlyt kapnak az öko tevékenységek és az egészséges életmódra való ösztönzés az oktatási intézményekben. Ennek részeként egyre inkább felértékelődik az iskolánkban működő büfénk kínálata is, amelynek célja, hogy egészséges és tápláló ételeket kínáljon a tanulóknak.
Az az általunk felhasznált képek és fotók az iskola hivatalos Facebook oldalán is megtalálhatók. Az oldalon rendszeresen megosztjuk az iskolai eseményekről készült fotókat, hogy mindenki számára lehetőség nyíljon megtekinteni és megosztani ezeket az emlékeket. Kérjük, látogassanak el az oldalra, hogy betekintést nyerjenek az iskolai életbe és az ott zajló eseményekbe!